گروه حوادث: جوان سیرجانی که به خاطر اختلافات خانوادگی به داخل چاهی به عمق 120متر پریده بود در عمق 27متری چاه‌گیر کرد و به طرز معجزه آسایی نجات یافت.

حوادث

ساعت 4 بعدازظهر دوشنبه گذشته، وقتی زنگ آتش‌نشانی شهرستان سیرجان به صدا درآمد، یکی از عملیات‌های کم‌نظیر امداد و نجات در کشور کلید خورد؛ عملیاتی که 3روز به طول انجامید و در این مدت بیش از 30 نیروی امدادی از شهرهای مختلف استان کرمان با استفاده از تجهیزات ویژه تلاش کردند تا جوان 26ساله‌ای را که به قصد خودکشی به چاهی به عمق 120 متر پریده و در داخل آن‌گیر کرده بود، نجات دهند.

کمال ستوده، رئیس آتش‌نشانی شهرستان سیرجان در گفت‌وگو با همشهری گفت: بعدازظهر دوشنبه گذشته وقتی خانواده پسر جوان با آتش‌نشانی تماس گرفتند و از خودکشی او خبر دادند، تیم‌های امدادی وارد عمل شدند. وی ادامه داد: حادثه در منطقه‌ای به اسم برج شیله در 80 کیلومتری شهر رخ داده بود و وقتی به این محل رسیدیم، متوجه شدیم که پسر جوان پس از پریدن به داخل چاه، در عمق حدودا 27 متری‌گیر افتاده و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

ستوده افزود: چاهی که پسر جوان در داخل آن‌گیر کرده بود، چاهی متروکه به عمق حدودا 120 متر بود که سال‌ها پیش از آن برای استخراج آب کشاورزی استفاده می‌شد. این چاه در واقع لوله‌ای آهنی به قطر کمتر از 40 سانتی متر بود و بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که پسر جوان برای آنکه بتواند خود را به داخل آن پرت کند، دست هایش را بالای سرش گرفته و سپس به داخل چاه پریده بود اما بخت با او یار بوده، چرا که در زمان سقوط، لباسش به‌تدریج مچاله شده و با‌گیر کردن به دیواره لوله آهنی، باعث شده بود که او در عمق حدودا 27 متری‌گیر کرده و به قعر چاه سقوط نکند.

وی ادامه داد: با حضور تیم‌های امدادی در محل حادثه، تلاش برای نجات جان پسر جوان شروع شد و این در حالی بود که به خاطر تنگ بودن دریچه چاه، ورود امدادگران به داخل آن غیرممکن بود و از طرفی هیچ راهی برای بیرون کشیدن پسر جوان از بالای چاه وجود نداشت. به همین دلیل بعد از برگزاری جلسه‌ای، به این نتیجه رسیدیم که می‌بایست عملیات نجات را از طریق کندن چاهی موازی در کنار لوله آهنی ادامه دهیم.

نجات طولانی

با انتقال جرثقیل، بیل‌های مکانیکی و دستگاه‌های حفاری به محل حادثه، کار حفر چاه موازی شروع شد. در همین حال امدادگران از طریق شلنگ‌های بلند به پسر جوان اکسیژن و آب و غذا می‌رساندند تا بتوانند وی را زنده از داخل چاه خارج کنند. رئیس آتش‌نشانی سیرجان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمین محل حادثه پر از سنگ بود، کار حفر چاه موازی به کندی پیش رفت اما سرانجام موفق شدیم چاهی به عمق 30متر در کنار لوله آهنی حفر کنیم. این عملیات در روز دوم به پایان رسید و در انتهای چاه اتاقکی ساخته شد تا با انتقال تجهیزات لازم به این اتاقک، عملیات برش لوله آهنی که پسر جوان در آن‌گیر افتاده بود شروع شود.

کمپ‌های امدادی

درحالی‌که عملیات نجات با حضور تیم‌هایی از آتش‌نشانی، هلال احمر و دیگر نهادهای سیرجان و کرمان ادامه داشت، در کنار چاه کمپ‌هایی بر پا شد تا نیروهای امدادی بتوانند در آنجا استراحت کنند. یکی از این کمپ‌ها متعلق به خانواده و اقوام پسر جوانی بود که در چاه‌گیر افتاده بود و آنها با برپاکردن چادر در این محل جمع شده بودند تا به پسرشان دلداری دهند و کاری کنند که او روحیه‌اش را در داخل چاه نبازد.

ستوده گفت: با ورود نیروهای کارآزموده به داخل چاه موازی، عملیات برش لوله شروع شد. آنها از 2متر پایین‌تر از محلی که پسر جوان در آنجا‌گیر کرده بود شروع به برش لوله کردند و آرام‌آرام پیش رفتند تا اینکه به پسر جوان رسیدند. ساعت 6:20صبح پنجشنبه بود که سرانجام نیروهای امدادی موفق شدند پسر جوان را از داخل چاه آهنی بیرون بکشند و به این ترتیب 66ساعت پس از شروع عملیات نجات، پسر جوان زنده از داخل چاه بیرون آورده شد و درحالی‌که به‌نظر می‌رسید هیچ آسیبی ندیده، به وسیله آمبولانس به بیمارستان انتقال یافت.

ماجرا چه بود؟

درخصوص اینکه حادثه چطور اتفاق افتاده و چرا پسر 26 ساله به داخل چاه آهنی پریده، یکی از آشنایان او توضیح داد: این پسر چند سال پیش تصادف کرد و از همان زمان دچار آسیب بدنی شد؛ طوری که نمی‌توانست کار کند و همین مسئله باعث شده بود که او حسابی افسرده شود.

افسردگی او به حدی بود که با اعضای خانواده‌اش دچار مشکل شده بود و بعد از ظهر دوشنبه گذشته، بعد از آخرین دعوایی که با اعضای خانواده داشت، از خانه خارج شد و به طرف چاه متروکه رفت. او سپس با یکی از بستگانش تماس گرفت و گفت که می‌خواهد خودش را به داخل چاه پرت کند و پس از آن تلفنش را قطع کرد. اینگونه بود که خانواده‌اش در جریان ماجرا قرار گرفتند و آتش‌نشانی را خبر کردند. این گزارش حاکی است، پسر جوان بعد از انتقال به بیمارستان مداوا شد و حال عمومی او مساعد گزارش شده است.

کد خبر 147057
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز